پوپولیسم هنری، با پول حکومت علیه حاکمیت! +تصاویر
تاریخ انتشار: ۱۸ تیر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۳۳۵۴۳۴
به گزارش جهان نيوز، وقتی هنرمندی از اسپانسرینگ و حمایت مالی دولتی برای خلق یک اثر هنری کاملا بهرهمند است، چگونه میتواند در محتوای اثرش، همه شعارها و پیامهای اثرش را به سوی حمایت از اقشار فرودست هدایت کند؟ هنرمندی به واسطه رابطههای حکومتی از انتقاع مالی، معنوی و پستهای مکرر دولتی بهرهمند باشد، اما تئاتری که روی صحنه میبرد، مدعی شیوع بیعدالتی ساختاری است، آیا چنین متنی با فرامتن هنرمند در تعارض نیست؟!
یا شاید از آن بدتر این است که از امتیازات حکومتی کاملا بهرهمند باشید اما در غالب اثر هنری، تصمیمات حاکمیتی را به سخره بگیرید.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
این توصیفات، مصداق کنشگری سیاسی در پیوند با محتوای آثار هنری شهرام گیل آبادی است. آخرین تئاتر او هم اکنون در تالار استاد سمندریان مجموعه ایرانشهر روی صحنه رفته و با استناد به آنچه در سطور پیشین مطرح شد، حمایت شهرداری تهران و حتی مجموعه ایرانشهر و شخص رجبی معمار از فراهم کردن محیط، برای شهرام گیل آبادی پوشیده نیست و اگر پشتوانه معنوی و امتیازات حکومتی نباشد، گیلآبادی به تنهایی قدرت اجرای یک تئاتر خیابانی را هم نخواهد داشت.
با این حال با دامنه گستردهای انتفاعات معنوی و حمایت حکومتی، بازیگرش در تئاتر تعاملی «عاشقانههای خیابان» به حاکمیت متلک میاندازند، دقیقا عین عبارت بازیگر قابل استناد است که در صحنه بانگ برمیآورد: "حتی شینزو آبه هم نتوانست جلوی جنگ را بگیرد" و حاضران در صحنه بشدت میخندند.
اگر شهرام گیل آبادی بر اساس استعداد فردی در حوزه تئاتر رشد و نمو طبیعی و غیرحکومتی داشت، اگر صدهابار سیاستهای کلی نظام را مثل سایر همکارانش به بند نقد و تمسخر میکشید، حرجی بر او نبود، اما مسئله مهم اینجاست که او جایگاه و موقعیتی که در تئاتر داراست، صرفا به دلیل حمایتهای سیاسی است.
قدرت گیل آبادی آنچنان است که حتی بسیاری از رسانههای منتقدش جرات نمیکنند درباره محتوای اثر او مطلبی را به نگارش درآورند. چون توانمندی خاموش کردن نقدهای انتشار یافته را داراست و این مجال فرصت بسیار خوبی است که روش و مشی قدرتمندترین فعال تئاتری سیاسی متصل به جریان قدرت را توصیف کنیم و اگر اعتراضهای جمعی نسبت به آثار هنجارشکن او منتشر نمیشود به این دلیل است که درهای نقد، به شیوههای دیگری بسته شده است.
اما روایت ساده متن و محتوای تعاملی «عاشقانههای خیابان» درباره نوازنده دورگردی به نام فرزاد (رضا یزدانی) است که زن دستفروشی در مترو، به نام فرزانه از عشاق سینه چاک اوست. کاراکترفرزانه را در قالبهای پرسوناژهای مختلف ، الهام پاوهنژاد، سیما تیرانداز، ژاله صامتی ایفا میکنند. فرزانه اول( سیما تیرانداز) به توصیف رابطه عاشقانه خود میپردازد و یک داستان شاهپریانی را درباره عشق خود به فرزاد با مخاطبانش در میان میگذارد. فرزانه دوم (الهام پاوهنژاد) از عشق کمتر میگوید و موقعیت کاری خود را در مترو توصیف میکند و سومی تراژدی محتومش را روایت میکند.
وقتی هنر بالنده تئاتر، وقتی متون غنی در میان نباشد، افرادی با افکار زیرمتوسط، پرچمدار تئاتر آوانگارد خواهند شد. هنر نمایش مبنایش دیالوگ است. ارزندهترین هنرمندان جهان و آثار هنری بر اساس دیالوگ خلق شدهاند، اما در ارزیابی «عاشقانههای خیابان» نخستین سد میان مخاطب و اثر مونولوگ است. اگر اثر هنری ادعای آسیب شناسی اجتماعی هم داشته باشد، حتما باید بر ساختار دیالوگی آن افزود.
عالی مقام و بلند مرتبه ، گیل آبادی، روایتش را بر اساس مونولوگ انتخاب کرده، چون در فرامتن، در متن جامعه پر از دیالوگ نبوده و عمدتا روی صندلیهای انتصابی از مفر مونولوگ حتی با جامعه هنری ارتباط برقرار کرده است. لذا این ساختار فرامتنی به متن نمایش نفوذ میکند و مخاطب متوجه نمیشود که مسئله سه کاراکتر عاشق پیشه عشق است یا فقر؟ از فقر نمود بسیار کمرنگی در متن وجود دارد. تیره روزی فرزانه اول در پشت دلبستگیهای عاشقانهاش گم میشود.
فرزانه اول بیش از آنکه یک دستفروش محتاج باشد یک فعال سیاسی اجتماعی است که برای حاکمیت تعیین تکلیف میکند که چنین باشد و چنین باشد، کشور را با یک دیالوگ ساده در موقعیت قبل از جنگ توصیف میکند و پروپاگاند آزادیهای زنانه مثل رفتن به استادیوم و دوچرخهسواری آزادانه از مطالبات اوست.
برای اینکه دریابیم ماحصل تلاش این کارگردان تئاتر پیوسته مدیر حکومتی که در متن آثارش بنا دارد مردمی جلوه کند دارای چه تناقض بزرگی است. شاید کورسوی عاشقانه دخترک جوانی دستفروشی که عاشق یک پسربچه ژیگولو (نوازنده) شده را باور کنیم، اما وقتی همین پرسوناژ در میان جمعیت راه میرود و فریاد میزند و آرزو میکند روزی برسد که زنان بتوانند آزادانه دوچرخه سواری کنند و به استادیوم بروند، تناقضات متنی مولف به چشم میآید، چون زیست و جایگاه فرامتنی کارگردان تقریبا به همین اعوجاج دچار است.
دستفروش مترو با شکم گرسنه، مطالبهاش رفتن استادیوم و دوچرخه سواری در خیابان است؟!چگونه ممکن است که مطالبه لاکچری همین طبقاتی که به تماشای تئاتر «عاشقانههای خیابان» آمدهاند و متن آن مثلا به آسیبشناسی زیستی دستفروشهای مترو میپردازند را میتوان به نمونههای مصداقی طبقات فرودست نسبت داد؟ اینهای نشانههایی است که اصول مولف را در متن تئاتر نقض میکند، شکم گرسنه که در لایهزیرین طبقات قرار دارد و شکمش گرسنه است، چگونه میتواند تنها آمالش دوچرخه سواری در میرداماد و رفتن به استادیوم آزادی باشد؟
کافیست گفتههای اخیر نادرهفتورهچی روزنامه و فعال توییتری نزدیک به چپ سنتی را مرور کنیم. فتورهچی در یکی از گفتوگوهای مهمش میگوید: مردم کیستند؟ کدام دختران میخواهند به استادیوم بروند؟ درباره کدام دختر حرف میزنید؟ دختر معلول بوشهری که سرش را توی سطل کرده، من به او بگویم برو استادیوم . نان بیکار هستند، … دستفروشی میکنند، کتک میخورند، هزار بدبختی دیگر دارند، خب بروند فوتبال ببیند. چه کسانی میروند فوتبال میبینند، همین پاپتها (سلبریتیها). صد تا دویست تا گلچین شده آقازاده را جمع میکنند که فوتبال ببیند صد نفر هم جو گیر پشت سر آنها هست. زنان ایرانی هم ایستادهاند و این منظره مضحک را نگاه میکنند، چون کارشان دست شیادان افتاده است. شیادانی آن ور آب، شیادانی این ور.
این روزنامه نگار در ادامه اشاره میکند: با برجسته کردن نیازهای دست دهم زنان، ژست این را میگیرند که دارند به زنان کمک میکنند. در صورتی که چنین کاری نمیکنند. مسائل بنیادین زنان یک کدامش طرح نمیشود. حق سیر شدن، هیچ وقت طرح نمی شود اما حق فوتبال نگاه کردن، هی طرح میشود، چون در پلت فرم یک جناحی در قدرت است.
فرزانه دوم هیچ منطق پیوستهای با روایت ندارد، مسئلهاش مثل فرزانه اول عشق نیست. موضوع دلبستگیاش به فرزاد (رضا یزدانی) را مطرح میکند اما مشغلههای نه چندان مشعشعی در متن اجرای این شخصیت وجود دارد که هیچ پیوستگی تماتیک با فرزانه اول ندارد.
فرزانه سوم که آموزش معاشقانه و نحوه تحریک و همخوابگی را با تمسخر همان تشت معروف شیر در بستری تعاملی به مخاطبان ارائه میدهد، امتدادی روایی را به وجود نمیآورد و محتوا با تراژدی انتزاعی که از بیرون به فضای روایت رسوب میکند، با اجرای رضا یزدانی و آهنگ مترو به پایان میرسد.
عرصه تئاتر خالیست و افرادی نظیر گیلآبادی که از امتیازهای ویژه برخودار هستند، میتوانند نمایشهای چنین نازل و سبکسرانه روی صحنه ببرند و قدرت حضورشان از فرامتن ناشی میشود و در متن نمایش با طبقه خاصی که مطالبات مشوشی دارند. «عاشقانههای خیابان» به همین دلیل توخالی است و ابزاری مثل تک خوانی بانوان سلاح به روز شدن تئاتری است که روحوضی است و محتوایش از تئاترهای آزاد نازلتر و سطحیتر.
در متن و محتوای «عاشقانههای خیابان» هیچ کشفی از آسیبشناسی اجتماعی نیست و حتی این سطح نازل از محتوا، وقتی با تک خوانی بانوان در 4 گوشه سالن آغاز میشود، ضرورت نظارت بر آثار ساختار شکنی گیلآبادی که چهارچوب عرفی را زیر پا میگذارد، کاملا ضروری جلوه میدهد. مسئولان اگر به حوزه فرهنگ علاقهمند هستند، میتوانند به اجراهای شهرامگیلآبادی سری بزنند، تا متوجه شوند در حوزه فرهنگ چه میگذرد.
منبع: مشرق کپی متن خبر برچسب ها: تئاتر گیل آبادی شینزو ابه وزارت ارشاد
منبع: جهان نيوز
کلیدواژه: تئاتر گیل آبادی شینزو ابه وزارت ارشاد
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.jahannews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «جهان نيوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۳۳۵۴۳۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
فراخوان نخستین سوگواره بینالمللی «سفینةالنجاة» منتشر شد
از اهداف سوگواره بینالمللی «سفینةالنجاة» بهکارگیری هنر به مثابه ابزار در جهت ابلاغ پیام نجات خلق با کشتی نجات حسینابن علی(علیهالسلام) و همچنین اثبات نیاز کنونی شیعه و آحاد جامعه بشری در برافراشتن نمادی برای معرفی کربلا و ایجاد فضایی برای اشتراکگذاری دیدگاهها، جذب متخصصان برجسته حوزههای مختلف و تشویق پژوهشگران به تحقیق در زمینههای نو و نیز افزایش آگاهی مردم در زمینه آرمانهای مهدویت و جریان سازی در جامعه است.
سوگواره در بخشهای علمی، ادبی و هنری با موضوعیت «پیراهن معظم حضرت سیدالشهدا علیه السلام» در ۱۲محور برگزار میشود و آثار مربوطه به زبانهای فارسی، عربی، انگلیسی و اردو خلق خواهند شد.
بر اساس این فراخوان، هنرمندان تا اول محرم الحرام ۱۴۴۶ فرصت دارند نسبت به ثبتنام و ارسال آثار خود در پایگاه سوگواره به نشانی www.al-nejat.com اقدام کنند.
همچنین هنرمندان میتوانند در مسیر خلق اثر، برای کسب اطلاعات بیشتر و آشنایی با اسناد تاریخی و معرفتی مربوط به پیراهن معظم سیدالشهدا علیهالسلام به نشانی www.atigh.org مراجعه کنند.
متن فراخوان این سوگواره بدین شرح است:
پیراهن معظم حضرت سیدالشهدا علیهالسلام، پرچم برافراشته قیام قائم عجلالله تعالی فرجه، عطر ظهور در سوگواره جهانی سفینةالنجاة به حول و قوّه الهی.
سوگواره جهانی سفینةالنجاة آغازی است برای پاسخ به مهمترین آرزو و بلکه نیاز فطری بشر یعنی نجات از هرگونه درد، رنج و نابودی.
سوگواره بینالمللی سفینةالنجاة فرصتی است برای عرض تعظیمی نو به بارگاه بلند مرتبه حضرت اباعبداللهالحسین علیه السلام. هماره قلب ما با احساس نیاز به رکوع خاضعانه به این دردانه بی مثال حق، در پی بهانه ای است برای جلوهگر شدن خود، تا شاید در حین این رکوع به حقیقت سجده رسیده و جوهر عبودیت را در خود یافته به کنه ربوبیت رهسپار شود.
پیراهن معظم پدر بندگی، امروز اجازت بر جلوه گرفته تا شاید جای خالی تصویر تام عاشورا را در هزاران هزار ایام و روزگاران پر کند و چشم آخرالزمانیها را در پیدایش قبلهای برای اظهار وجود، روشن کند.
پیراهن حضرت اباعبدالله الحسین(ع) پرچم قیام صاحب ماست، پس با این نماد تام مظلومیت میتوانیم جهان را به توجه، تدبر و خضوع دعوت کنیم. جهانیان تشنه هستند، تشنه حقیقت حسین(علیه السلام» خادم مسیح حسین، حضرت علیاصغر(ع) - داود منافیپور دبیر سوگواره جهانی سفینةالنجاة
اهداف برگزاری سوگواره
تبیین و آشکارسازی نیروهای نجات بخش در کربلا به عنوان ظرفیتهای اثرگذار برای تهییج فطرتها در جهت رسیدن به آرمانهای حسینی
استفاده مطلوب از ذوق و استعدادهای هنری و بهکارگیری هنر به مثابه ابزار در جهت ابلاغ پیام نجات خلق با کشتی نجات حسین بن علی علیهالسلام
ثبات نیاز کنونی شیعه و آحاد جامعه بشری در برافراشتن نمادی برای معرفی کربلا، جغرافیای نجاتبخش
ایجاد فضایی برای ارتباط و اشتراکگذاری تجربه و دیدگاهها و جذب متخصصان برجسته حوزههای مختلف
شویق پژوهشگران به تحقیق در زمینههای نو و افزایش آگاهی و دانش مردم در زمینه آرمانهای مهدویت
جریانسازی در جامعه و در میان گروههای مختلف از طریق آگاهیبخشی به ایشان در موضوعات مطرح شده
دامنه برگزاری: بینالمللی و به زبانهای فارسی، عربی، اردو، انگلیسی و آذری
محورها و موضوعات سوگواره:
هرساله این سوگواره مختص به موضوعی است و به فضل الهی امسال با موضوع پیراهن معظم حضرت سیّدالشهدا علیهالسلام برگزار خواهد شد.
نزول پیراهن از بهشت و قبول توبه آدم(ع) به واسطه این پیراهن
سیر و اسفار این پیراهن در میان انبیای عظام و نجات همه ایشان به واسطه این پیراهن
نزول پیراهن در هنگام به آتش افتادن حضرت ابراهیم(ع) و نجات ایشان
شفای چشمان حضرت یعقوب علیهالسلام به واسطه این پیراهن
نجات حضرت یونس(ع) از شکم ماهی به واسطه این پیراهن
تحویل پیراهن به حضرت زینب(س) توسط حضرت صدیقه کبری(س)، سه روز پیش از شهادتشان جهت ارسال به کربلا
به غارت بردن پیراهن در روز عاشورا
بازگرداندن پیراهن به اهل بیت(ع) پس از تقاضای امام سجاد(ع)
پیراهن نزد حضرت صاحب علیهالسلام در هنگام ظهور و پوشیدن این پیراهن توسط ایشان
اهتزاز پیراهن امام حسین(ع) از اول ماه محرم از عرش
اعلام زمان ظهور برای حضرت صاحب علیهالسلام به واسطه جوشش خون از این پیراهن در شب ظهور
تظلّم حضرت صدّیقه کبری علیه السلام در روز قیامت با پیراهن خونین سیدالشهدا علیه السلام
بخشهای مختلف سوگواره:
بخش علمی، بخش هنری، بخش ادبی
بخش علمی: مقاله علمی، پایان نامه رساله و ...
بخش هنری: هنرهای دیجیتال (طراحی گرافیکی، پوستر، تصویرسازی و نقاشی دیجیتال، موشنگرافیک و تولید هنری با استفاده از فناوریهای مدرن(هنرهای مرتبط بارسانه) اعم از فیلم کوتاه ۳دقیقهای، فیلمنامهنویسی، مستند، نماهنگ، پادکست، تولید موسیقی برای تولیدات رسانهای(فتوگرافی)، عکاسی، تصویربرداری در ابعاد مختلف از عکسهای خبری گرفته تا هنری، هنرهای تجسمی، نقاشی، مجسمه سازی و ...
بخش ادبی: شامل شعر (قالبهای مثنوی، غزل، قصیده، قطعه، دوبیتی، رباعی، ترجیعبند، مستزاد، مسمّط، ترکیببند)، متن، قطعه ادبی و ...
بخش ایده و طرح: این بخش فرصت را به علاقهمندان میدهد تا طرحها و ایدههای خود را در زمینه موضوعات سوگواره ارائه کنند؛ در واقع هدف از این بخش، ایجاد خلاقیت و نوآوری در زمینههای مذکور است.
جوایز نفرات برگزیده هر بخش: سفر زیارتی کربلای معلی، تندیس نجات، سکه تمام بهار آزادی
نفرات شایسته قدردانی هر بخش: سفر زیارتی کربلای معلی، ربع سکه بهار آزادی
زمان بندی: مهلت ثبت نام و ارسال آثار تا اول محرم الحرام ۱۴۴۶متقاضیان محترم برای ثبتنام و ارسال آثار به سایت رسمی سوگواره بین المللی سفینه النجاه به نشانی www.al-nejat.com مراجعه کنند.
منبع: خبرگزاری ایرنا